Το παρόν σύντομο άρθρο έχει ως στόχο να παρουσιάσει με τρόπο απλοϊκό κάποια αρχικά βήματα και να δώσει κάποιες κατευθύνσεις σχετικά με την οργάνωση που πρέπει να προηγηθεί πριν ξεκινήσει η συγγραφή μίας φοιτητικής εργασίας.
Βεβαίως υπάρχουν πολλά ήδη ακαδημαϊκών εργασιών και πολλές ερευνητικές μεθοδολογίες, συνεπώς τα γραφόμενα αποτελούν μόνο έναν γενικό εμπειρικό οδηγό χωρίς να παρουσιάζονται λεπτομέρειες που θα αναλυθούν σε επόμενα άρθρα
Κάθε φοιτητική εργασία είτε είναι εργασία εξαμήνου, είτε είναι Πτυχιακή Εργασία, είτε Διπλωματική Εργασία, είτε Διδακτορική Διατριβή κοκ... για να ολοκληρωθεί επιτυχώς απαιτεί σημαντική οργάνωση πριν την εκκίνηση της συγγραφής.
Χωρίς την αρχική οργάνωση υπάρχει σημαντικός κίνδυνος χρονοτριβής ή ακόμη και αποτυχίας ολοκλήρωσης.
Συνεπώς χρειάζεται υπομονή, οργάνωση και μελέτη. Δεν βιαζόμαστε, δεν φερόμαστε επιπόλαια δεν αντιμετωπίζουμε επιδερμικά μία ακαδημαϊκή εργασία.
Ας δούμε κάποια αρχικά εμπειρικά βήματα που πρέπει να προηγούνται του σταδίου της συγγραφής:
Βήμα 1: Κατανόηση του θέματος- Προεργασία
Το πρώτο βήμα μετά την επιλογή θέματος μίας ακαδημαϊκής εργασίας είναι να γίνει σε αρχικό στάδιο κατανοητό το γενικό θεωρητικό υπόβαθρο του θέματος, η σημασία του, οι προεκτάσεις του κοκ..
Συνεπώς όταν ένας φοιτητής καταλήξει στο θέμα της εργασίας και πριν προχωρήσει στο στάδιο της ενδελεχούς βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι πολύ χρήσιμο να ξεκινήσει μία προεργασία.
Καλό είναι να ξεκινήσουμε στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας τις λέξεις κλειδιά του θέματος της εργασίας να ψάξουμε άρθρα και κείμενα που αφορούν το θέμα. Εδώ αρχίζει η διαδικασία του διαβάσματος. Το στάδιο αυτό είναι ξεκάθαρα ένα στάδιο προεργασίας της διαδικασίας εκπόνησης μίας φοιτητικής εργασίας και συνεπώς μπορούν να μελετηθούν και κείμενα καθώς και εργασίες που δε θα συμπεριληφθούν στη βιβλιογραφία.
Μπορούν να μελετηθούν και άλλες πτυχιακές ή διπλωματικές, κείμενα δημοσιευμένα σε site πέραν της επιστημονικής αρθρογραφίας. Είναι η αρχική επαφή με το θέμα της φοιτητικής εργασίας και η κατανόηση σε αρχικό στάδιο βασικών παραμέτρων.
Διαβάζουμε, αποκτούμε μία αρχική εικόνα και κρατάμε και κάποιες σημειώσεις.
Βήμα 2: Στάδιο ενδελεχούς βιβλιογραφικής ανασκόπησης- Αρχική μελέτη και συλλογή Βιβλιογραφικού υλικού
Πλέον φτάσαμε στο δεύτερο βήμα, έχοντας κατανοήσει βασικές πτυχές του θέματος.
Το στάδιο αυτό αφορά την έρευνα επιστημονικής βιβλιογραφίας.
Σημαντικό είναι να έχουμε σημειώσει τις λέξεις κλειδιά του θέματος
Στη συνέχεια πάμε στις βάσεις που περιλαμβάνουν επιστημονική βιβλιογραφία ( google scholar, Scopus, Pubmed κοκ...) και με τις λέξεις κλειδιά βρίσκουμε και συλλέγουμε ακαδημαϊκά άρθρα σχετικά με το θέμα.
Εδώ τα συλλέγουμε σε πρώτο στάδιο και τα μελετούμε ( Υπάρχουν τεχνικές γρήγορης μελέτης, ώστε να απορρίψουμε αμέσως αυτά που δεν μας ικανοποιούν και να καταλήξουμε σε μία αρχική συλλογή πηγών αλλά αυτό θα αναφερθεί σε επόμενο άρθρο εκτενέστερα)
Ψάχνουμε τίτλους βιβλίων που αφορούν το θέμα της φοιτητικής μας εργασίας ( βοηθάει το διαδίκτυο) μελετούμε την περίληψη και τα κεφάλαια και σημειώνουμε ποια ενδεχομένως θα είναι χρήσιμα και τα προμηθευόμαστε από βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία κοκ...
Βήμα 3: Φτιάχνουμε αρχική Δομή και έναν Οδηγό Φοιτητικής Εργασίας
Έχοντας μελετήσει αρκετά πλέον σχετική βιβλιογραφία με το θέμα είμαστε σε θέση να φτιάξουμε μία Δομή με κεφάλαια και υποκεφάλαια για τον τρόπο που θα κινηθούμε κατά τη διαδικασία εκπόνησης της Φοιτητικής μας εργασίας.
Η συγγραφή πρέπει να πατάει σε μία προκαθορισμένη δομή:
---> Πρέπει να υπάρχει κατεύθυνση κατά τη διαδικασία εκπόνησης της φοιτητικής εργασίας:
Ποια κεφάλαια θα συμπεριλάβω με ποια υποκεφάλαια, σχετικά με το θέμα?
Πώς θα τα συνδέσω αρμονικά ώστε να καταλήξω σε μία ορθή επιστημονική ανάλυση του θέματος?
Κάθε κεφάλαιο έχει και έναν στόχο: Διερευνά και αναλύει ένα κομμάτι του υπό μελέτη θέματος. Ανάλογα επιλέγονται και τα υποκεφάλαια
Για την κατασκευή της Δομής παίρνουμε ιδέες από τη Βιβλιογραφική Ανασκόπηση που έχουμε ολοκληρώσει στο Βήμα 2
Αφού τελειώσουμε με τη Δομή πρέπει να φτιάξουμε έναν Οδηγό Φοιτητικής Εργασίας.
Θα μας είναι πολύ χρήσιμο στην πορεία.
Στον οδηγό σημειώνουμε τα πάντα αριθμώντας:
Γενικές πληροφορίες για το μέγεθος και την μορφοποίηση
Ανά κεφάλαιο ιδέες για τη βιβλιογραφία που θα χρησιμοποιήσουμε και για το τι περίπου σκεφτόμαστε να γράψουμε.
Συμπληρώνουμε ιδέες όσο μελετούμε περισσότερο τη βιβλιογραφία.
Η συγγραφή είναι δυναμική διαδικασία βέβαια. Ιδέες όσο μελετούμε τη βιβλιογραφία προστίθενται, η δομή μπορεί να μεταβάλλεται αλλά πλέον έχουμε ένα οργανωμένο σχεδιασμό μπροστά μας ώστε ανά κεφάλαιο να ξεκινήσουμε τη συγγραφή.
Ξεκινάμε τη συγγραφή ανά κεφάλαιο λοιπόν αξιοποιώντας την προεργασία που έχει γίνει.
Σχετικά με τη συγγραφή θα υπάρξει επόμενο άρθρο με παρατηρήσεις και κατευθύνσεις.
Η ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΠΛΕΟΝ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΘΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ.
Θα ακολουθήσουν άρθρα και εμπειρικές συμβουλές σχετικά με τα επόμενα βήματα
ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ