Σε μία σειρά άρθρων, μέρος της οποίας είναι και το παρόν άρθρο, θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε ένα σημαντικό μέρος της ύλης του Πανελλήνιου Διαγωνισμού που διοργανώνει ο ΑΣΕΠ που είναι οι Αριθμητικές και οι Γλωσσικές Δεξιότητες.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΣΕΠ- Η ΥΛΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Στη σειρά των άρθρων θα δούμε τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε σε Αριθμητικές και Γλωσσικές δεξιότητες ποια είναι πραγματικά η ύλη των δύο ενοτήτων , το είδος των ασκήσεων όπως ζητούνται στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό, θα δείξουμε παραδείγματα, λυμένες ασκήσεις, θα αναφερθούμε σε Μεθοδολογίες, θα προτείνουμε ασκήσεις εξάσκησης και τρόπο μελέτης και γενικώς θα προσπαθήσουμε να καθοδηγήσουμε όσο μπορούμε καλύτερα και από αυτό το βήμα τους Υποψηφίους.
Αρχικά είναι πιθανό πολλοί ενδιαφερόμενοι όταν ακούν Αριθμητικές Δεξιότητες να φαντάζονται σύνθετες Μαθηματικές έννοιες, Μαθηματικά Γ' Λυκείου ή ακόμη χειρότερα Μαθηματικά Μαθηματικού Τμήματος ή Φυσικού Τμήματος ή/και Πολυτεχνικών Σχολών. Στην περίπτωση μάλιστα που ένας Υποψήφιος για παράδειγμα έχει θεωρητικό υπόβαθρο τέτοιες σκέψεις θα μπορούσαν να τον ''τρομοκρατήσουν'' (προφανώς η λέξη είναι υπερβολική και θέλει να δώσει και έναν χιουμοριστικό τόνο στα γραφόμενα μας) και να τον αποτρέψουν από το να προσπαθήσει να προετοιμαστεί.
Ανάλογα πράγματα ισχύουν και στην περίπτωση των Γλωσσικών Δεξιοτήτων, όπου πιθανώς κάποιος Υποψήφιος που το υπόβαθρο του είναι των θετικών ή των τεχνολογικών επιστημών να φανταστεί σύνθετες ασκήσεις και έννοιες θεωρητικές ( Σκεφτείτε ένας Μηχανολόγος ή ένας Πληροφορικός να σκεφτεί ότι πρέπει να μάθει Λατινικά! ).
Ας ξεκινήσουμε με τα εισαγωγικά προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τον Αριθμητικό Συλλογισμό
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΣΕΠ- ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟ
Μερικά βασικά ερωτήματα που ακούμε και δεχόμαστε συχνά είναι τί είναι ο Αριθμητικός Συλλογισμός που υπάρχει στην ύλη του Πανελλήνιου Διαγωνισμού ΑΣΕΠ, τί είδους ασκήσεις περιλαμβάνει η ενότητα, τί ειδους ασκήσεις μπορώ να απαντήσω ώστε να εξασκηθώ, τί ύλη πρέπει να διαβάσω?
Η απάντηση των ανωτέρω ερωτημάτων προκύπτει αν ''αποκωδικοποιήσουμε'' προσεκτικά και αναλύσουμε τα θέματα του πρώτου Πανελλήνιου Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ( προφανώς είναι μία διαδικασία που έχουμε κάνει!)
Στο σημείο αυτό θα εστιάσουμε στις Αριθμητικές Δεξιότητες ξεκινώντας με μία απλή άσκηση/εισαγωγικό παράδειγμα
Δίνεται μία ακολουθία αριθμών ( φυσικών) :
2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, ..?..
Ποιόν αριθμό θα βάζατε στη θέση του ερωτηματικού?
Το πιθανότερο είναι ότι οι περισσότεροι αναγνώστες θα απαντούσαν χωρίς μεγάλη δυσκολία τον αριθμό 18. Γιατί όμως τον αριθμό 18? Πώς προκύπτει η απάντηση? Μπορούμε να τεκμηριώσουμε?
Ας απαντήσουμε ώστε να προσεγγίσουμε τη λογική μέσω αυτού του απλού παραδείγματος:
----> Στην πολύ απλή αυτή άσκηση/εισαγωγικό παράδειγμα βλέπουμε μία ακολουθία (πεπερασμένη) αριθμών ( δηλαδή αριθμοί τοποθετημένοι σε μία σειρά)
----> Δεν είναι όμως τυχαίοι αριθμοί που τοποθετούμε στη σειρά, έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους ( Κρατήστε τη λέξη ''Σχέση'')
----> Ποιά είναι αυτή η σχέση όμως?
<< Κάθε αριθμός της ακολουθίας προκύπτει από τον προηγούμενο του αν προσθέσουμε τον αριθμό 2 >>
--> Αυτή είναι μία αναδρομική σχέση. Με απλά λόγια υπάρχει ''ένας κανόνας'' που λαμβάνει υπόψη τους προηγούμενους όρους ώστε να προκύψει κάθε επόμενος όρος με συγκεκριμένο τρόπο
--> Αν για παράδειγμα ψάχνουμε τον n-στό όρο αυτός προκύπτει από τον τύπο: (n-1)+ 2
(Ο n-1 όρος είναι ο προηγούμενος του n όρου)
Εφόσον λοιπόν υπάρχει ένας τέτοιος ''Κανόνας'' , ένας αναδρομικός τύπος, που μας λέει ποιοι αριθμοί και με ποιο τρόπο θα μπουν στη σειρά μπορούμε να προβλέψουμε οποιονδήποτε όρο αν γνωρίζουμε τους προηγούμενους. Ξέρουμε ότι μετά το 18 θα μπει ο αριθμός 20, μετά τον αριθμό 20 θα μπει ο αριθμός 22 κοκ...
Κάποιες παρατηρήσεις και σκέψεις:
----> Αναφερθήκαμε λοιπόν στις έννοιες ''Σχέση'', ''Τύπος'', ''Κανόνας'' εντός μίας ακολουθίας φυσικών αριθμών
----> Αυτόν τον ''Κανόνα'' έπρεπε να τον εντοπίσουμε ( εδώ μπορούσαμε να τον εντοπίσουμε εύκολα φυσικά) μελετώντας προσεκτικά τα δεδομένα της άσκησης
----> Εφόσον βρήκαμε τη σχέση/ κανόνα ήταν εύκολο πλέον με την εφαρμογή της να βρούμε τον αριθμό που έπρεπε να μπει στη θέση του ερωτηματικού
----> Μία τέτοια ''σχέση'' μπορεί να υπάρχει μεταξύ αριθμών μίας ακολουθίας, μεταξύ αριθμών που βρίσκονται στις γραμμές ενός πίνακα, στις στήλες ενός πίνακα, μεταξύ γεωμετρικών σχημάτων ( θα αναφερθούμε αργότερα σε μοτίβα) κοκ...
----> Είναι σημαντικό ότι η ''σχέση'' που εντοπίσαμε δεν απαιτούσε και δε βασιζόταν σε σύνθετες Μαθηματικές γνώσεις/έννοιες. Περισσότερο ο εντοπισμός της σχετίζεται με τον τρόπο σκέψης και όχι με σύνθετες Μαθηματικές Γνώσεις
----> Για να βρούμε τη ''σχέση/τύπο/κανόνα'' εφαρμόσαμε Αριθμητικό Συλλoγισμό
Μέσα από ένα απλό παράδειγμα είδαμε τι είναι ο λεγόμενος ''Αριθμητικός Συλλογισμός'' λοιπόν. Βεβαίως η ''σχέση/κανόνας'' μπορεί να είναι πιο σύνθετη και να χρειάζεται να εξασκήσουμε τον τρόπο σκέψης μας ώστε να μπορούμε να την εντοπίσουμε για να απαντήσουμε σωστά.
Παρακάτω στα επόμενα άρθρα θα δούμε, θα λύσουμε και θα αναλύσουμε πολλές πιο σύνθετες ασκήσεις και θέματα, το παρόν Email ήταν Εισαγωγικό ώστε να εισάγει τον αναγνώστη στην έννοια του Αριθμητικού Συλλογισμού όπως υπάρχει στην ύλη του Πανελλήνιου Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...
Με εκτίμηση ΣΥΝΘΕΣΗ
..