Το παρόν σύντομο άρθρο είναι το πρώτο μέρος μίας σειράς άρθρων που ετοιμάζονται με στόχο να αναλυθούν οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας φοιτητής στα Φοιτητικά μαθήματα στο Πανεπιστήμιο και να αναδείξουν ποιος είναι ο σωστός ρόλος του Φοιτητικού Φροντιστηρίου.
Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε σύντομα και περιεκτικά τις αλλαγές που βιώνει απότομα ένας φοιτητής κατά την μετάβαση του από το ''ελεγχόμενο και ασφαλές'' μαθητικό περιβάλλον στο ''άγνωστο και μη ελεγχόμενο'' περιβάλλον που πρέπει να ζήσει και στο οποίο πρέπει γρήγορα να προσαρμοστεί πλέον ως φοιτητής.
Το πρόβλημα της μετάβασης από το Σχολείο στο Πανεπιστήμιο
Ο μαθητής στην Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια λειτουργεί στα πλαίσια ενός αναγκαστικού, απόλυτα οργανωμένου και ελεγχόμενου προγράμματος
---- Όταν αναφέρουμε ''αναγκαστικά οργανωμένο'' εννοούμε ότι πηγαίνει στο σχολείο σε προγραμματισμένες ημέρες και ώρες υποχρεωτικά, πηγαίνει στο φροντιστήριο του σε προγραμματισμένες ημέρες και ώρες, γυρίζει στο σπίτι όπου υπάρχει ένα οικογενειακό πρόγραμμα και άρα αναγκάζεται και ο ίδιος να ακολουθεί μία πολύ συγκεκριμένη και οργανωμένη ρουτίνα η οποία σε μεγάλο βαθμό του έχει επιβληθεί.
( στις περισσότερες περιπτώσεις οι μαθητές δεν επιλέγουν την οργάνωση του προγράμματος τους με αίσθημα ευθύνης σύμφωνα με τους στόχους τους, σε μεγάλο βαθμό οι υποχρεώσεις επιβάλλουν και τη ρουτίνα τους αλλά και τον τρόπο που ζουν και δρουν)
---- Υπάρχει λοιπόν συνεχής και αναγκαστική καθοδήγηση στο τι ώρα πρέπει να ξυπνήσει, που πρέπει να παρευρεθεί μέσα στην ημέρα, τί ώρα πρέπει να γυρίσει στο χώρο του, τι πρέπει να διαβάσει, ποιες υποχρεώσεις έχει να ολοκληρώσει, πότε και ποιες ώρες μένουν κενές εντός της ημέρας, της εβδομάδας, του μήνα.
---- Με λίγα λόγια ο μαθητής λειτουργεί ακολουθώντας ένα πρόγραμμα που δεν καθορίζει πλήρως ο ίδιος, σε ένα αυστηρώς ελεγχόμενο περιβάλλον όπου έχει συνεχώς καθοδήγηση σχετικά με το πως πρέπει να οργανώσει την ημέρα του και να προετοιμαστεί για τις εξετάσεις του
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή
---- Ο ίδιος μαθητής όταν εισάγεται στο Πανεπιστήμιο, αν αυτό βρίσκεται εκτός του τόπου διαμονής, αναγκαστικά μετακομίζει άρα φεύγει από το ελεγχόμενο οικογενειακό περιβάλλον και συνεπώς αποκόπτεται η υποχρέωση τήρησης του οικογενειακού προγράμματος.
---- Πλέον ο ίδιος αποφασίζει και καθορίζει τις ώρες που γυρίζει στο σπίτι, τις ώρες που τρώει, τις ώρες που κοιμάται και ξυπνάει, τις παρέες με τις οποίες περνάει τις ώρες του κλπ....χωρίς κανέναν σχεδόν περιορισμό ή έλεγχο
Είδαμε την πρώτη αλλαγή η οποία γίνεται απότομα στη ζωή του κατά την μετάβαση από το Σχολείο στο Πανεπιστήμιο
Πάμε στη δεύτερη μεγάλη αλλαγή
---- Στο Πανεπιστήμιο στα περισσότερα μαθήματα δεν υπάρχουν υποχρεωτικές παρακολουθήσεις όπως στο σχολείο
-->> Πρέπει ο ίδιος ο Φοιτητής να έχει την υπευθυνότητα και το κίνητρο να παρακολουθήσει
---- Επιπλέον όταν χάνεις ένα μάθημα δε χάνεις την τάξη, έχεις θεωρητικά την ευκαιρία να το ξαναδώσεις για να το περάσεις
-->> Εφησυχασμός ( ''έλα μωρέ ήταν δύσκολο το μάθημα, ήμουν κουρασμένος , θα το περάσω σίγουρα τον Σεπτέμβρη''
----Δεν υπάρχει έλεγχος, καμία πίεση από τους Διδάσκοντες
-->> Ο Φοιτητής στο Αμφιθέατρο ξαφνικά είναι άγνωστος μεταξύ 200-300 αγνώστων, κανένας δεν ενδιαφέρεται αν μπήκε να παρακολουθήσει, αν θα καταλάβει την ύλη, αν θα μείνει όλες τις ώρες της παρακολούθησης ή αν στο διάλλειμα θα ''ξεμείνει'' με την παρέα στο κυλικείο
Πλέον ο ίδιος αποφασίζει χωρίς να του επιβάλλει κάποια συμπεριφορά και χωρίς να ελέγχεται άμεσα τις παρακολουθήσεις του και γενικότερα την καθημερινή ενασχόληση του με τα μαθήματα της Σχολής του
Η τρίτη μεγάλη αλλαγή
---- Η παράδοση της ύλης δε γίνεται όπως στο σχολείο ή στο Φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης.
---- Η ταχύτητα κάλυψης της ύλης είναι μεγάλη
---- Ο φοιτητής είναι ένας ''άγνωστος'' μέσα στο πλήθος των φοιτητών, ο διδάσκοντας δε θα ελέγξει αν κατανοεί, αν έχει κενά , αν ''χάθηκε'' στο μάθημα, αν έχει απορίες. Κατά κανόνα θα προχωρήσει την προγραμματισμένη ύλη
---- Άρα το σύστημα είναι πλέον: '' Είσαι μόνος σου στα βαθιά, δεν υπάρχει καθοδήγηση και έλεγχος, μπορείς να κολυμπήσεις''
---- Σε κάθε περίπτωση η ύλη θα προχωρήσει και ο ΦΟΙΤΗΤΗΣ έχει μόνος του την απόλυτη ευθύνη να κατανοήσει και να δουλέψει, αν έχει κενά να βρει τρόπο να τα καλύψει, αν έχει αδυναμίες να τις διορθώσει κλπ...
---- Ο Φοιτητής λοιπόν έχει μόνος του την απόλυτη ευθύνη να μην μείνει πίσω, να μη χαθεί , να μη συσσωρευτούν μαθήματα που θα χρωστάει και θα τον εκτροχιάσουν από την πορεία για το Πτυχίο
Η τέταρτη μεγάλη αλλαγή
---- Ο Φοιτητής πρέπει να μάθει να διαβάζει με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που είχε συνηθίσει στο Σχολείο
---- Ο τρόπος διαβάσματος για να έχει επιτυχία είναι πολύ διαφορετικός από τον τρόπο προσέγγισης της σχολικής ύλης
---- Η ύλη πλέον σε κάθε μάθημα είναι αχανής και δεν υπάρχει το υπόβαθρο να μπορέσει να πάρει ένα βιβλίο ο φοιτητής 300 σελίδων, να το ''ξεσκονίσει'' σε μικρό χρονικό διάστημα, να κατανοήσει πλήρως την ύλη και να προετοιμαστεί σε ένα μάθημα
( Ειδικά αν πρέπει να το κάνει σε 4,5 ή και περισσότερα μαθήματα σε κάθε εξάμηνο)
---- Πρέπει να μάθει να εστιάζει στα σημαντικά, να μελετάει και να κατανοεί γρήγορα, να αντιλαμβάνεται μεθοδολογίες, ορισμούς, θεωρία χωρίς να χάνει χρόνο
---- Πρέπει να μάθει να οργανώνει το χρόνο του, να οργανώνει την ύλη, να μη χρειάζεται μισό εξάμηνο για να ολοκληρώσει ένα κεφάλαιο
---- Πρέπει γρήγορα να δει που έχει κενά και αδυναμίες, να το αποδεχτεί και να βρει τρόπο να τα καλύψει πολύ γρήγορα.
---- Είναι σημαντικό να εντοπίσει τα κενά και τις αδυναμίες του και να φτιάξει ένα πρόγραμμα ώστε να καλυφθούν. Είναι επικίνδυνο να συνεχίζει τη σχολή ''στο περίπου'' έχοντας κενά που προέρχονται από τη σχολική ζωή ή από τους γρήγορους ρυθμούς παράδοσης της ύλης
Εστίαση στα σημαντικά - Τεχνικές γρήγορης αντίληψης - Εποικοδομητική μελέτη - Αυστηρή οργάνωση ύλης και Προγράμματος
<< Όλες αυτές οι αλλαγές γίνονται απότομα και σίγουρα δεν είναι εύκολο για έναν νέο άνθρωπο να προσαρμοστεί από την μία ημέρα στην άλλη, να αναλάβει πολλές ευθύνες απότομα χωρίς να του δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής. Είναι σημαντικό όμως ο νέος αλλά και ο παλαιότερος Φοιτητής να μάθουν να λειτουργούν Οργανωμένα, με στόχους ανά ημέρα, ανά εβδομάδα, ανά μήνα, με πρόγραμμα, με κίνητρα... Αυτό διαχρονικά είναι μία από τις επιτυχίες του Φροντιστηρίου μας, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η πρώτη επιτυχία είναι οι Φοιτητές μας πλέον να οργανωθούν και να λειτουργούν σε ένα πλαίσιο που υπάρχουν υποχρεώσεις, στόχοι και προσπάθεια επίτευξης των στόχων σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια. Άρα ξεκινάμε με την Οργάνωση πρώτα από όλα.
Εμείς υιοθετήσαμε πολλά χρόνια το μοντέλο του ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ που θα αναλύσουμε σε ξεχωριστό άρθρο >>
Ελπίζουμε η ανάγνωση του άρθρου να σας φάνηκε χρήσιμη
Με Εκτίμηση Φροντιστήρια Σύνθεση